onsdag 16 maj 2012

Det är såhär du vill se ut när du får orgasm på närmaste strand i sommar!

Kolla vad jag fick i brevlådan idag:
   H&M:s nya bikinikampanj med en inoljad brud och texten "PÅ STRANDEN: Det är såhär du vill se ut när du får orgasm på närmaste strand i sommar!". Typ. Hela kampanjen provocerar mig nå så jääävulskt, jag tycker den är helt otroligt förskräcklig. Reklamfilmen som går på tv innehåller inzoomade kroppsdelar av smala, inoljade och (typ solarie-) bruna brudar. De onanerar på vattenytan och stiger upp ur havet som om de var en Bondbrud. Varför??? Varför är de så sjukt sexuella?? Varför kan de inte fokusera på att det kommer bli så jävla roligt att bada och leka på stranden i sommar istället, som Stadium helt sonika gör i sin reklamfilm???
   Den här reklamkampanjen matar oss med önskan att vara sexiga och åtråvärda, som om enda anledningen kvinnor skulle vilja köpa en bikini är för att behaga andra. Och även om det inte är något man nödvändigtvis tar åt sig och tänker "jaa, tagga att åma mig sådär i den där bikinin" så får vi det idealet uppkört i ansiktet eftersom dessa bilder finns på tv, tidningar, internet och ligger och lurar i sidomarginalen bredvid våra favoritbloggar.
   Att H&M väljer att ha en sån misogyn reklamkampanj efter kritiken dem fått för deras uppmuntran av ohälsosamma ideal ser jag som att de aktivt tar avstånd från allt ansvar de har som ett så stort och mäktigt företag. Kampen för mångfald inom mode och media känns som bortblåst när jag ser H&M:s reklamkampanj. De visar att de inte bryr sig ett skit om vilket ansvar de har egentligen, allt handlar ju ändå om att tjäna pengar. Och den inställningen provocerar mig nå. så. jävulskt.

1 kommentar: