tisdag 13 november 2012

En tanke slog mig....


...när jag tänker på en väldigt icke-dramatisk konversation jag hade med en lärarpraktikant på bildteorin idag. Vi snackade om att analysera en bild av ett datorspelsomslag, och började snacka om att det fanns mycket sexism och tjejkaraktärer med feta boobs i spelvärlden.
Jag sa att jag tyckte att det är bra att utvecklingen verkar gå framåt genusmässigt i spelindustrin, och att de egentligen inte skulle förlora så många spelare/köpare i längden om de skulle sluta HELT med att göra misogyna spel som går ut på att kåta snubbar kommer köpa spel där kvinnor objektifieras. För att "wrappa up" vårat samtal, och att avsluta vårat lilla småprat om spelindustrins förteelser med en slags kompromiss, så sa han "jaa, men de måste nog hitta en balans i det:)"

och nu när jag tänker tillbaka så undrar jag om den artiga lilla avslutningsfrasen betydde: att kvinnor SKA ändå objektifieras i spel. Men de behöver hitta en balans......... eller iaf inte vara lika öppna med det:P

eller ?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar