lördag 8 juni 2013

Bästa feministtexterna just nu

bilden är inte relevant. men KUL lol 
Den här helgen ska jag skriva klart mina sista skoluppgifter, dvs sitta vid datorn och försöka koncentrera mig vilket yall know slutar i att hänga överallt annars på internet. Har läst och diskuterat mycket feminism och det är ju SÅ intressant. Här är en lista med de bästa texterna just nu som jag hoppas att alla som läser min blogg har läst/är intresserade av att läsa/kommer att läsa: 

  • Årets fetaste text om vithetsnormen inom feminism av pk-maffian här
  • En text som förklarar en del om varför Beyoncé (och Lady Gaga) är feministiska förebilder som Melina har undrat över här. Vill diskutera det!! Offentliga kvinnor och feminism är zuper interezting
  • Apropå offentliga feminister, så handlar den här texten om vad som är problemet med Girls och Lena Dunham. Ännu en intressant diskussion - om hur Dunham blir bestraffad, varför Girls borde bli kritiserat/inte kritiserat, vad som gör något feministiskt etc (obs, läs första inlägget om vithesnormen!)
  • Fanny Åströms blogg har jag just börjat läsa efter att jag upptäckte vilka smarta inlägg hon gör på twitter. Varför har jag inte följt den tidigare? Läs här 
  • Ännu en text som är aktuell i vithetsnorms-debattensom var på twitter där många priviligerade feminister intog försvarsposition. Läs Angelas Larssons krönika här
  • Artikeln om kortfilmen Porrskadat som utreder hur tjejer påverkas av porrideal kan läsas här
  • Måste tipsa om Kajsa Ekis Ekmans bok Varat och varan när jag väl kommer och tänka på feminism och sex, för den förklarar väldigt bra vad som är problem med prostitution och surrogatmödraskap. Det är två ämnen som är väldigt aktuella i denna ~liberala tid~ men som egentligen inte handlar om individens fria val, utan om kvinnors rättigheter.
  • Sen har min ultrasmarta syster Ingrid just skrivit klart sin B-uppsats som handlar om sexualisering av minderåriga flickor i filmer där hon jämför Léon med Hard Candy! Jag fick läsa den och den var asbra och jag tror att alla som gillar att analysera popkultur skulle finna den givande. Men den får jag lägga ut när hon har fått betyg! :)


    Yey! Girls - we just wanna have fun(damental rights)! 

1 kommentar: