måndag 16 januari 2012

En fråga!!!1

Ludvig frågade på inlägget Söndag:
Någon gång här på din blogg har du nämnt feministiskt självförsvar. Och då, av ren nyfikenhet, undrar jag vad som är skillnad på detta och typ en vanlig självförsvarskurs.

   Ja, jag har aldrig gått en vanlig självförsvarskurs så därför kan jag ju inte berätta om det, men jag kan ju berätta om feministiskt självförsvar! Jag har ju varit på ett pass en gång (jag hoppas ju såklart på fler, och att bli instruktör 2013 också) och kan berätta vad jag fick lära mig om det då.
   För det första är det bara tjejer som är med på passen eftersom fokuset är på tjejer och också att det ska kännas tryggt att berätta vad som helst osv. Sen är alla försvarstekniker formade så att alla tjejer kan utföra dem och det är nog det som jag kan tänka mig är skillnaden i den fysiska delen i jämförelse med vanligt självförsvar. Alltså är det användbart även om man är sjukt liten, har klackar eller är berusad.
   Och förutom fysiska försvarstekniker så har man också en konversation om olika fenomen som tex vardagsrädsla, sexuellt våld, sexism och diskriminering som egentligen är grunden till att det är viktigt med feministiskt självförsvar i början. Att lära sig att ta plats och förstå sitt egenvärde genomsyrar hela kursen, och det är ju sjukt viktigt för alla tjejer att praktisera, varje dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar