fredag 30 augusti 2013

SYSTER


I Berlin gjorde jag en tatuering samma dag som Siri och Kajsa! Här är den, det står SYSTER i banderollen! Jag kom på idén knappt en vecka innan vi for dit, men jag tror aldrig jag kommer ångra den, för den betyder så otroligt mycket *tearar up irl*. Den är till mina biologiska systrar Alva och Ingrid som jag älskar nå så otroligt och är så tacksam och stolt över!!

Den är också till alla andra systrar över hela världen. För att vara kvinna, definiera sig som kvinna och leva som kvinna är något som länkar ihop oss i systerskapet. Våra erfarenheter är olika, men har likheter och beror på samma grundläggande strukturer. Systerskapet innebär att vi har solidaritet med alla kvinnor i världen. Systerskapet innebär att vi inser våra likheter och organiserar oss för att bli starka. I systerskapet finns så sjukt mycket kärlek, styrka och kunskap. Det är något som har förändrat mig och min världssyn väldigt mycket. Men systerskapet förändrar inte bara för individer - systerskapet förändrar för kollektivet. Systerskapet är politik. Systerskapet är kärlek.

Det finns inget jag vill bära med mig på min kropp under hela mitt liv mer än systerskapet. För att påminna mig att det finns en motpol till att bli förlöjligad, osynliggjord, objektifierad, trakasserad och våldtagen. För att påminna om hur stor skillnad solidaritet, kärlek och organisering gör. För att påminna om vikten av att vara ödmjuk inför, ha intresse för och lyssna till andras erfarenheter. Att vara en syster, god medmänniska och lära sig om förtryck är ett livslångt arbete och därför känns det 100 % rätt att ha en livslång påminnelse till det. På insidan av min arm!

3 kommentarer: