torsdag 11 oktober 2012

Feministböcker!

Dessa feministiska böcker har jag läst de senaste veckorna:

  • Scum manifeste av Valerie Solanas tycker jag var väldigt rolig att läsa, både för att jag faktiskt tycker att vissa påståenden satte fingret på saker jag tänkt, men att den samtidigt är så ironisk och överdriven. Ganska kort, så jag rekommenderar alla som är nyfikna på vad all schieten runt Scummanifestet är, att låna hem den! Är jättenyfiken på hur dramatiseringen av den ser ut, och det suger att jag missar den trots att den spelas upp i Umeå den här helgen. Missade både att boka biljett innan de var slut och jag missade också samtalen som kunde ge mig en sista-minuten-fribiljett dit när jag satt på ett möte ikväll! Aaaaerfrbhergfgrggggggh........ Men jag ska ej vara sur utan vara glad över att jag lever, för det är inget att göra åt nu;)
  • Feminism av Gemzöe har jag ej läst klart eftersom det är en hyfsat torr bok om saker jag redan visste om feminismen. Eller så kanske det var under denna bok jag tappade lusten att läsa faktaböcker utanför skolan? 
  • Vad är queer av Fanny Ambjörnsson var en väldigt bra beskrivning av queer. Jag tycker den var fett intressant, och har utan tvekan bidragit till mer synsätt och analyser av feminismen för mig! Alla som är intresserade av hbtq borde helt klart läsa den!
  • Varat och varan av Kajsa Ekis Ekman är en bok jag läste tack vare en bokcirkel i Ung Vänster som jag är med i. Den handlar om prostutition och surrogatmödraskap, och jag tycker att den var så sjuuukt bra. Ekis Ekman skriver så jävla vasst och när man minst anar det blir man överväldigad över de smartaste slutsatserna, som man bara suttit och väntat på i den här konstiga prostitution = feminism-debatten som pågår just nu i samhället. Jag rekommenderar den till alla eftersom alla borde ha kunskap nog för att skjuta ner alla felriktade argument om denna bransch som handlar med kvinnors kroppar över hela världen. LÄS!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar